eForms zijn dé oplossing voor elektronische uitwisseling van gestructureerde data tussen ziekenhuizen, zorgverleners in de eerste lijn, de patiënt en eventueel derden. In dit artikel lees je wat eForms en hun voordelen zijn en hoe je deze gebruikt.
Momenteel gebeuren de meeste verwijzingen en aanvragen van de eerste naar de tweede lijn nog vaak met een papieren brief. Dat heeft twee grote nadelen: een brief kan verloren gaan of de patiënt kan deze vergeten meenemen naar het ziekenhuis. In het ziekenhuis moet deze brief dan nog ingescand worden, wat door tijdgebrek niet altijd gebeurt. Hoog tijd dus voor een moderne en digitale oplossing!
eForms verzorgen de elektronische uitwisseling van data die noodzakelijk zijn voor deze verwijzingen en aanvragen. En deze manier heeft grote voordelen voor elke betrokken partij:
De huisarts selecteert in zijn EMD het juiste eForm. De gegevens van de patiënt (persoonlijke gegevens, vitale parameters, allergieën, intoleranties, enz.) worden vervolgens automatisch ingevuld vanuit het elektronisch medisch dossier (EMD) van de patiënt. De huisarts hoeft alleen de reden voor aanvraag of verwijzing en de vraagstelling toe te voegen.
✔️ tijdwinst en geen risico op vergissingen en invulfouten
✔️ geïntegreerd met alle Belgische gehomologeerde EMD’s; zoals CareConnect General Practitioner
✔️ dus werken vanuit je vertrouwde en gekende omgeving
De aangeschreven dienst van het ziekenhuis ontvangt het digitaal aanvraagformulier en verwijsbrief met de nodige medische gegevens en de vraagstelling in zijn eHealthbox. De gegevens worden opgeslagen in het elektronisch patiëntendossier van het ziekenhuis.
✔️ beslis zelf over de inhoud en lay-out
✔️ definieer de verplichte informatie; zo heb je zekerheid over de datakwaliteit
✔️ integratie mogelijk met het patiëntendossier
De patiënt ontvangt een kopie van het formulier via het digitaal gezondheidsportaal Helena. Indien gewenst kan de eForm ook afgedrukt worden en met de patiënt meegeven worden.